fredag 13 januari 2017

Seriestripp Läsförståelse










(Uppdaterad version)






I denna serie kan man se hur läraren genom tidigare erfarenhet och kunskap vet att Oskar har svårt att läsa texten i boken. Han erbjuder då att Oskar får använda datorn istället. För att öva upp Oskars läsförståelse får Oskar skriva ner lite av vad dem andra eleverna och även han hittar för fakta. Det blir då fysisk repetition av vad han läst och lärandet sker på flera sätt. I boken Lärande Skola Bildning, kapitel 10 av Lisa Asp-Onsjö, kan man läsa om synen på specialpedagogik i ett dilemma perspektiv lite om detta scenario. Det är ett grupparbete där en elev behöver särskilt stöd i undervisningen. Genom att ge eleven dator istället för boken så har läraren anpassat undervisningen och gruppen kan fungera ändå utan konflikter.

Genom att låta eleverna turas om att skriva och samarbeta för att få en bra text i slutändan så kommer även det sociala perspektivet in. Eleverna får tillsammans komma på en lösning och lära sig samarbeta för att få ett bra resultat. Där alla för lära sig utifrån deras egna förutsättningar och bidra på det bästa sättet de kan. (Philips & Soltis, 2014)

Referenser:
U Lundgren, R Säljö, L Asp-Onsjö, Lärande Skola Bildning, 2014, Natur & Kultur, Stockholm.
D C Philips, J Soltis, Perspektiv på lärande, 2014, Studentlitteratu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar