torsdag 8 december 2016
Skolans mål att fostra elever till att bli självständiga, demokratiska medborgare kan vara en utmaning för dagens lärare. Lättare kanske vore att fostra lydiga elever som inte tänkte allt för mycket själva och inte ifrågasatt rådande samhällsordningar. Men då finns också faran som på andra värdskriget att man inte alls ifrågasätter en stark ledare som gör illa så många fler. Nottinghams tips är intressanta och lärorika. Fostrar hans tankar om lärande demokratiska medborgare som vågar ifrågasätta och ta eget ansvar. Kan jag fostra goda samhällsmedborgare med hjälp av Nottinghams tips och tankar? Visst är det lättare att lära sig något som känns spännande och lustfyllt än något som är tråkigt? Om inte vi hade den histroria vi har i Europa skulle då hans tankar om lärande ändå vara viktiga tips för oss lärare? Hur skulle hans tankar tas emot i början av 1900talet innan världskrigen? Skulle han vara kontroversiell. Varför ser vår skola ut som den gör idag? Friskolornas roll där föräldrar som vill att barnen ska få en bättre kvalite på undervisningen ofta sätter sina barn. Vad händer då med den kommunala skolan? Hamnar barn som behöver extra stöd i kommunala skolor. Gallras ur. När friskolorna tänker på vinster och väljer dom" lätta" barnen som inte behöver extra stöd i första hand. Har pendeln svängt igen och vi är tillbaka i en skola som trots alla föresatser ger barnen väldigt olika chanser till en bra framtid? Eller är skolan 2016 en likvärdig skola för alla?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
många bra tankar! Nottingham tips är som du säger intressanta och det är kul att få se saker med andra glasögon, men sen så tror jag inte han har rätt i allt.
SvaraRaderaOch nej, med tanke på Europas historia så tror jag inte heller att Nottinghams teorier hade tagits emot med öppna armar. Tyvärr tycker nog jag att våra skolar idag är lite bleka, alltså barnen har ingen eller väldigt lite respekt för sin lärare. Barn idag är så medvetna om sina rättigheter, men är de medvetna om sina skyldigheter? Med den erfarenhet jag har när det gäller friskolor så vill jag nog säga att det är tvärt om, att det är de som "tar/får" de "svåra" barnen. Just för att föräldrarna vill ha en lugnare miljö för sitt barn. Bra inlägg och tack för ordet!